Business Process vs Business System

Hi,

Selepas sesi user requirement, saya dapat simpulkan bahawa user akan memberitahu system developer semua kehendak mereka. Kehendak mereka terdiri daripada normal flow, additional flow and exception flow. Masalah di sini adalah mereka tidak memberitahu system developer yang mana satu ada normal flow atau, additional flow atau exception flow. System developer pula tidak mengetahui untuk membezakan diantara business process and business system.

Kadang2 masalah yang berlaku apabila kehendak yang diminta tidak mengikut process yang sebenar. Pada awalnya, semua user requirement perlu dicatatkan dan di analysis supaya maklumat tersebut dapat diterjemahkan. Tetapi selepas masalah ini wujud, semua yang dibuat akan jadi serba salah dan pending.

Oleh itu, system developer perlu memahami business process bagi sesebuah organisasi, jangan bergantung harap kepada user requirement. Semua tindakan ini, perlu disusuli dengan pengurusan risiko supaya apa yang dirancangkan dapat dijalankan dengan baik.


“A process is a coordinated (parallel and/or serial) set of process activity(s) that are connected in order to achieve a common goal. Such activities may consist of manual activity(s) and/or workflow activity(s).”



“A business process is a kind of process in the domain of business organizational structure and policy for the purpose of achieving business objectives.”

Comments

Popular posts from this blog

Kepentingan pre-UAT

Sistem Stock Control (juga dikenali sebagai Sistem Inventori)

Flow Chart Bagi Sistem E-Procurement