Data Migration - Post Graduate Student

Salam
Saya diberi tugas untuk migrate data student ke dalam sistem perakaunan. Tugas ini saya terima dengan bersungguh-sungguh. Jauh di sudut hati tertanya2 mengapa tugas ini diserahkan kepada saya bukan kepada pihak yang bertanggungjawab mengawal selia sistem kewangan pelajar.

Pihak kewangan ingin migrate semua maklumat data termasuk ageing dan yang dah knockoff dengan alasan mudah untuk menyemak kembali data history pelajar berkenaan.

Setelah kerja2 migration siap dilakukan, saya memohon pihak kewangan untuk mengesahkan data tersebut. Pihak kewangan mengesahkan data2 tersebut dengan mengambilkira data random. Setelah agak lama, mereka dapati ageing yang dijana tidak betul. Saya terpaksa membetulkan hampir kesemua data yang telah dimigrate sebelum ini.

Perkara seperti ini sering berlaku dimana vendor yang melakukan tugas2 ini kadangkala terlepas pandang. Masalah wujud dikemudian hari menyebabkan ramai yang menuding jari kepada pengguna dengan alasan mereka tidak menyemak data/maklumat dengan betul sebelum mereka mengesahkan data yang salah.

Kesimpulannya, tugasan ini perlu diserahkan kepada pihak yang benar2 paham ata pengguna yang biasa dengan sistem tersebut.
--- sharing is caring ---

Comments

Popular posts from this blog

Kepentingan pre-UAT

Flow Chart Bagi Sistem E-Procurement

Sistem Stock Control (juga dikenali sebagai Sistem Inventori)